Nákupné centrá - Slovensko vs. Česká republika
REALITY: Na Slováka pripadá väčšia plocha obchodných centier ako na Čecha |
Bratislava 16. októbra (TASR) - V prepočte na jedného obyvateľa existuje na Slovensku viac predajných plôch v nákupných centrách než v Českej republike.
Na 1000 obyvateľov pripadá v SR takmer 210 štvorcových metrov (m2), zatiaľ čo v Česku je to len o niečo viac ako 200 m2. Vyplýva to z aktuálneho vydania štúdie European Shopping Centre Development Report, |
ktorú vypracovala poradenská spoločnosť v oblasti realít Cushman & Wakefield.
"Príčiny nájdeme v rozdielnom vývoji maloobchodného trhu," informoval vedúci maloobchodného tímu spoločnosti Jan Kotrbáček. Ako dodal, v ČR sa už od 90. rokov minulého storočia stavali nákupné centrá aj nákupné parky, pričom maloobchodné plochy sú rozdelené medzi tieto dva obchodné formáty. Na Slovensku však pribúdali prevažne nákupné centrá, preto majú v pomere k populácii hustejšiu sieť. "Nákupné parky sa na Slovensku začali stavať až v období pred krízou," dodal Kotrbáček.
Podľa Františka Paračku zo slovenskej pobočky Cushman & Wakefield sú v SR takmer všetky veľké mestá s výnimkou Trnavy, Popradu, Banskej Bystrice a Prešova zahustené novými predajnými plochami. V porovnaní s Českou republikou je totiž trend iný. Developéri v ČR najprv mieria do väčších miest s minimálnym počtom obyvateľov 50.000 a až potom sa zameriavajú na menšie mestá.[adsense01][/adsense01]"Na Slovensku sa postavili a stále stavajú nové nákupne centrá v menších mestách len s 30.000 až 40.000 obyvateľmi ako napríklad v Liptovskom Mikuláši, Leviciach, Zvolene, Spišskej Novej Vsi a podobne," konštatoval Paračka. Slovenský maloobchodný trh sa takisto stretáva s nezáujmom medzinárodných značiek, ktoré vnímajú ako prekážku pre vstup do slovenských miest ich nízku populáciu.
"Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo d'alšiie šírenie správ zo zdrojov TASR je bez predchadzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona" |
Pozri ďalšie z oblasti: SPRÁVY - Aktuality
Vaša Stavba od A po Z. |