The High Line (New York) – človek vs. príroda
The High Line (New York) – človek vs. príroda - Friends of the High Line |
Miesto stvaby : New York, dolný Manhatan Investor/organizátor: Firends of the High Line Už dlhšie mám na pamäti projekt, ktorý ma zaujal a teraz som sa konečne dostal k tomu aby som dal o ňom dokopy trochu info. Ide o projekt prestavby nadzemnej železničnej trate v New Yorku na verejný park. Keď som videl fotky z tohto projektu, hneď mi napadli scény z dokumentu Life after people na History channel, |
kde v jednom z dielov použili High Line ako príklad toho, čo sa stane s mestom, ak sa oň prestanú ľudia starať. A ten pohľad ma fakt prekvapil. Bolo tu krásne vidno, že stačí 50 rokov na to, aby aj v meste ako je NY začala na uliciach rásť zeleň a príroda si ho začala obracať na obraz svoj .
High Line po 50tich rokoch bez "ľudskej nohy":
HL (1999-2006) #1 | HL (1999-2006) #2 |
HL (1999-2006) #3 | HL (1999-2006) #4 |
Projekt prestavby High Line zas na oplátku ukazuje, ako rýchlo dokáže človek prebrať kontrolu späť. V tomto prípade, sa nadšenci z NY aj naďalej držali prírody a výsledok návštevníkov isto poteší. Celý projekt a jeho príprava prebehol za cca. 10 rokov, počas ktorých museli ľudia obhajujúci High Line presvedčiť mesto a úrady o zastavení demolácie trate, ktorú pripravovali „developeri“ a vlastníci pozemkov.
High Line v rekonštrukcii a po nej:
HL 2011 #1 | HL 2011 #2 |
HL 2011 #3 | HL 2011 #4 |
Časový priebeh histórie HL od jej vzniku až po finálnu prestavbu:
1847 - Mesto New York spojazdnilo koľajovú dopravu v uliciach západnej časti dolného Manhatanu.
1851 – 1929 - V uliciach sa začali hromadiť nehody a 10-ta Avenue dostala prezývku Avenue smrti. Situácia sa vyhrotila až natoľko, že pred vlakmi začali jazdiť cowboji s červenými zástavkami. 1929 - Po dlhých verejných debatách sa mesto a štát New York dohodli so železničnou spoločnosťou na riešení, ktorého súčasťou bola High Line. Celý projekt riešil 21km nadzemnej trate a zrušil 105 pôvodných križovatiek. V tej dobe (1930) vyšla realizácia na $150mil., čo je v prepočte na dnešný $ viac ako $2milardy. |
1934 - High Line začala svoju prevádzku. Trasa išla od 34. Ulice až po terminál pri St. John´s parku. Vlaky prechádzali priamo cez jednotlivé bloky objektov, aby nekomplikovali dopravu na zemi súvislými podjazdmi. High line spájala továrne, sklady a dielne, pričom vlaky mohli vchádzať priamo do budov.
50te roky - Vzostup medzištátnej automobilovej dopravy viedol k poklesu vlakovej dopravy a tak isto aj dopravy po High Line.
60te roky - Južná časť High Line bola zdemolovaná.
1980 - Traťou prešiel posledný vlak. Boli v ňom naložené tri vagóny mrazených moriek
80te roky - Skupina vlastníkov pozemkov pod traťou sa snaží presadiť demoláciu celej High Line. Peter Obletz, obyvatelia Chelsea (NY) a skupina aktivistov sa snažia na súde zabrániť demolácii, pričom ich cieľom je obnovenie dopravy po High Line.
1999 - Joshua David a Robert Hammond založili združenie Friends of the High Line (priatelia High Line), ktorého hlavnou úlohou bolo obhajovať zachovanie High Line a presadiť jej znovu využitie ako verejného priestranstva.
2001 - 2002 - The Design Trust for Public Space v spolupráci s architektom Casey Johnosom a Friends of High Line spracovali štúdiu „využitia“ High Line. Táto štúdia dala neskôr základ projektu záchrany High Line a je sprístupnenia verejnosti.
(The Design Trust for Public Space – je nezisková organizácia, ktorá sa v New Yorku stará o dizajn a koordináciu všetkých verejných miest ako sú parky, námestia a pod.)
Marec 2002 - Friends of the High Line získali podporu zastupiteľstva mesta – mestský výbor rozhodol o znovu využití High Line.
Október 2002 - Friends of the High Line spracovali štúdiu kde preukázali návratnosť projektu High Line.
Január – Júl 2003 - Bola spustená súťaž "Designing the High Line", ktorá mala vybrať najlepší projekt pre High Line. Zúčastnilo sa jej 720 tímov z 36 krajín. Stovky prihlásených návrhov sú vystavené v Grand Central Terminal.
Júl 2003 - Friends of the High Line spoločne s mestom obhajujú znovu využitie High Line pred The Surface Transportation Board (organizácia spravujúca železničnú dopravu).
Marec – September 2004 - Friends of the High Line a mesto New York zostavujú projekčný tím. |
Výsledný tím pozostava z:
James Corner Field Operations - firma zodpovedná za záhradnú architektúru
Diller Scofidio + Renfro - stavba / architektúra + niekoľko ďalších pre ostatné profesie a zabezpečenie výstavby.
Apríl 2005 - James Corner Field Operations a Diller Scofidio + Renfro organizujú výstavu za účelom prezentácie rozpracovaného projektu High Line v Múzeu moderného umenia.
Jún 2005 - The Surface Transportation Board vydáva rozhodnutie o dočasnom využití High Line a poveruje mesto ako zástupcu pre jednotlivé jednania. November 2005 - Mesto preberá vlastníctvo nad High Line od CSX Transportation, Inc., (sponzor projektu), zároveň mesto a CSX podpisujú zmluvu o dočasnom užívaní. April 2006 - Začínajú práce na Sekcii 1 (Ulica Gansevoort až po Západnú 20. Ulicu). Trať, podsypy a bordel sú postupne odvážané, pričom jednotlivé diely trate sa značia, aby sa dali neskôr použiť ako súčasť parku. V rámci rekonštrukcie boli všetky oceľové prvky opieskované a natreté. Betóny a drenážny systém boli opravené, no a zo spodnej časti mostu sa nainštalovali plašičky holubov. 2008 - Začínajú práce na záhradnej časti Sekcie 1, spolu s realizáciou chodníkov, vstupov, lavičiek, osvetlenia a výsadby. Jún 2008 - Projekčné práce pre prestavbu High Line na verejný park sú ukončené. 9. Jún, 2009 - Sekcia 1 je otvorená verejnosti (Ulica Gansevoort až po to Západnú 20. Ulicu). |
8. Jún, 2011 - Sekcia 2 je otvorená verejnosti (Západná 20. Ulica, až po Západnú 30. Ulicu).
[adsense01][/adsense01]
Musím uznať, že nová podoba HL a jej využitie ako verejného miesta sa mi páči. Zároveň podľa info, ktoré som o nej našiel, organizuje na nej skupina Friends of the High Line rôzne akcie z príspevkov tohoto združenia.
Nižšie prikladám pár ďalších foto a ak by ste sa chceli dozvedieť o celom projekte ešte niečo viac, kuknite: http://www.thehighline.org
Galeria k clanku:
    |
    |
    |
    |
    |
    |
    |
   |
Pozrite si aj iné z oblasti : TÉMY - Zaujímavosti (stavba, architektúra)
Vaša Stavba od A po Z. |