REKONŠTRUKCIA BYTU V ŽILINE 6. ČASŤ (obklady)
Pokračujeme ďalej podlahou a obkladmi 🙂 |
Ahojte, dlho som sa neozval....makám ako sa šrób. S podlahami je to tak kadejako ... Pri starších bytoch je najoptimálnejšie vyliať nivelačným poterom nerovnosti podlahy po celej podlahovej ploche. Záleží už len od vás, do akej presnosti to chcete spraviť. Či trváte na tom, aby bola podlaha v dokonalej horizontálnej rovine ( kde nevyrovnávate už len nerovnosti podlahy, ale aj “vyspádovanie“ dosky, pokiaľ je krivo uložená. Alebo vám bude stačiť pokiaľ nivelačným poterom vyrovnáte podlahu a nebude dokonale horizontálne ( čo je podľa môjho názoru zbytočne) Ak však chcete vymeniť podlahu a z finančného hľadiska sa vám nedá nakúpiť toľko nivelačky, môžete ponechať pôvodnú gumu, na ktorú priamo položíte penovú podložku a na záver plávajúcu podlahu. Ja som to vyriešil kombináciou, kde som strhol v niektorých miestnostiach pôvodnú gumu (kde boli citeľné nerovnosti na podlahe) a miesta kde boli “ jamy“ som vylial nivelačkou. Nie je to 100% riešenie, ale je to jedna z možných úsporných alternatív. Na rezanie plávajúcej podlahy som si pomáhal ručnou rezačkou na plávajúcu podlahu- ako je nižšie na obrázku. Nie je to drahá vec - za cca 50 euro sa už dá taká základná kúpiť. Podľa môjho názoru je to rýchlejší, čistejší a tichší spôsob rezanie oproti elektrickej priamočiarej píle. Pred kúpou tejto rezačky som sa bál, že mi bude nejako škaredo žuť okraje plávajúcej podlahy. Ale našťastie hrany podlahy boli pekné rovné. 🙂 Dokonca som pri poslednom rade plávajúcej podlahy rezal aj po dĺžke plávajúcu podlahu. Takže určite odporúčam.
Obklady s dlažbou Ako som už spomínal aj v 3. článku pri rekonštrukcií jadra. Základ je mať rovný podklad. Pokiaľ podlaha nie je v horizontálnej rovine ako prvé by som si zameral body v miestnosti s najvyššou a najnižšou výškou. Pokiaľ je v miestnosti rozdiel medzi najvyšším a najnižším bodom (na podlahe) povedzme max. do 2mm je možné túto nerovnosť rovnomerne rozložiť do 1. špáry ako je nakreslené v 1. alternatíve. Výhoda 1. alternatívy je, že pokiaľ po určitom období dôjde k poškodeniu špárovacej hmoty škára nie je priamo vystavené tečúcej vode (napr. obmurovka vane a podobne) a je schopná odtiecť do vyspádovanej časti. Netvrdím, že tam voda nenatečie ale určite menej ako pri 2. alternatíve. Pokiaľ je nerovnosť väčšia ako nejaké tie 2mm a chceme ísť detailom uvedením v 1. alternatíve je potrebné rezať z dlažby tak, aby horná hrana 1. radu dlažieb bola dokonale v horizontálnej polohe. V 2. alternatíve je napojenie obkladu na dlažbu menej vhodné práve pre dôvod zatekania vody, ale dá sa tam pomerne dobre schovať vyššie spomínaná nerovnosť na podlahe. (táto možnosť platí skôr pre lenivých obkladačov 😀 ) určite by som tento detail nedal napríklad do sprchovacieho kúta.
eshop.stavba-az.sk |
Postup pri obkladaní:
Pokiaľ máme dlažbu, ktorá má hladkú povrchovú štruktúru budeme ju vedieť pomerne ľahko rezať aj s rezačkou na dlažbu. Samozrejme pre dorezky ako sú napr. v oblasti dverí, vonkajšie rohy stien sa nezaobídeme bez brúsky s diamantovým kotúčom. Pokiaľ má dlažba určitú povrchovú štruktúru s najväčšou pravdepodobnosťou sa bude lámať pri rezaní s rezačkou na dlažbu a budeme musieť všetko rezať pomocou brúsky s kotúčom príp. podobným strojom. Kapitola sama o sebe je vykrúženie otvorov pre vypínače a zástrčky. Tú sú dve možnosti ako ich vykrúžiť. Prvou cenovo najvýhodnejšou možnosťou je, kúpiť si vykružováky na dlažbu do vŕtačky. Trvá to pomerne dlho a je to celkom pracné. Jedno vykrúženie otvoru do dlažby môžete kľudne robiť aj cez 10min. (v závislosti od tvrdosti dlažby a kvality vykružováka). Druhou drahšou verziou je vykružovák do brúsky s ktorým to je bez debaty rýchlejšie(jedno vykrúženie cca 1-2min), menej pracné, hrany sú krajšie ale aj rádovo drahšie oproti vykrúženiu vŕtačkou. Je už iba na vás, ktorou cestou sa vyberiete. Ja osobne pri obkladaní rodinného domu, kde by trebalo obložiť viacero miestnosti a chcel by som si to sám obkladať, investoval by som práve do drahšieho brúskového vykružováku. Ušetril by som si pomerne veľa nervov a energie. Pomerene veľkým pomocníkom sú kliny na dlažbu ktoré vám súbežne určujú hrúbku špáry a zrovnávajú vám dlažby do rovnej plochy. Čiže pri použití klinov nie je potrebné gumenné kladivo prip. vybračné zariadenie pre zrovnanie dlažby. Myslel som si, že to bude naročné, ale keď som si všetko naštudoval, celkom som na seba hrdý. Idem pokračovať ďalej v dokončovačkách.....čoskoro sa ozvem. Pekný den a užívajte dovolenky tí, čo idete na skutočnú Maltu alebo inam 😛
eshop.stavba-az.sk |
váš filantrop